tirsdag 18. juni 2013

Ølvott

Så har det seg sånn at jeg sitter igjen med mye restegarn av sorten Sandnes, babyull lanett superwash fra en dåpsgave jeg har laget og tenkte derfor at jeg kunne lage noe til pappen av dåpsbarnet også. Og hvorfor da ikke en ølvott? Jeg fant en oppskrift i Mariusboka som ble kjøpt hos Ark bokhandel, men den var strikket i Smart fra Sandnes.
Bestemte med allikevel for å prøver med det garnet hadde og la maskene opp på pinner nr. 3. Fulgte da oppskriften fra boka til punkt og prikke, men den ble dessverre litt liten på grunn av feil garn. Så trur jeg kan kalle den en brusvott eller termos-koppvott isteden og jeg kommer derfor til å gi den til reservetantebarnet mitt. Håper Vanja vil like den;
 Men så var det pappaen da, den var jo egentlig tenkt til han, så da satte jeg igang på en nye en. Han må jo få en han også sia jeg fortsatt har igjen garn.
Så da gikk jeg derfor igang på votten enda en gang, men jeg gjorde om litt på oppskriften.
Jeg la opp 56 masker på armdelen og stikket 2 rett og 2 vrang istedenfor 1 rett og 1 vrang da jeg synes det er finere.
Etter vrangborden økte jeg til 63 masker og så fulgte jeg oppskrifta frem midterste del på mønster, her økte jeg 1 maske, altså til 64 masker.
Så kom jeg til hånddelen, der la jeg opp 61 masker. Øk 1 maske som på oppskriften før siste mønster og felte 2 masker på siste omgang med rødt før jeg strikker en omgang vrang.
Så strikket jeg 4 omganger med 60 masker før jeg felte 6 masker til 54 masker og nå fulgte jeg bare oppskrifta videre som i boka men altså over 54 masker.
For å forstå og få se hele oppskriften er det bare å se i boken til Mariusstrikken.
Sånn ble Hans Christrian sin ølvott seende ut;

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar